Lilypie Waiting to Adopt tickers

maandag 29 augustus 2016

Dag 19 t/m 21

* Dag 19; De minst leuke dag van deze vakantie. Dit was namelijk weer een reisdag en wat voor een.  Zoals gepland konden we om 13.35 uur langzaam gaan instappen met de bedoeling dat we om 14.05 uur de lucht in zouden gaan. Helaas liep het hier al wat anders, want inmiddels was het flink gaan regenen en er stond een file voor de startbaan. Pas rond 14.30 uur waren wij aan de beurt. Gelijk na het opstijgen hadden we last van hevige turbulentie en raakte ik toch wel lichtelijk (zacht uitgedrukt) in paniek. Jibin vond het allemaal wel grappig, maar Majin zag dat ik het er moeilijk mee had en probeerde mij een beetje gerust te stellen. Ik was overigens niet de enige in het vliegtuig die dit alles behalve grappig vond. Gelukkig werd het wat rustiger toen we eenmaal op hoogte zaten. Na bijna 2 uur te hebben gevlogen, wat eigenlijk anderhalf uur had moeten zijn, landen we eindelijk op het vliegveld van ......... Nanning ??? Wij dachten toch echt de vlucht naar Guilin te hebben genomen, maar daar waren we nu dus niet geland. Blijkbaar was het weer onderweg zo slecht dat de piloot uit had moeten wijken naar een andere luchthaven. Een goede beslissing van de piloot, maar ik had liever gehad dat ze dit in Kunming al hadden kunnen voorzien, want nu betekende het dat we nog een keer de lucht in zouden moeten en dat zag ik eigenlijk helemaal niet meer zitten. Toch had ik weinig keus en om 18.30 uur kregen we toestemming om te vertrekken naar Guilin. Deze vlucht verliep een stuk rustiger, maar 2x vliegen op een dag met de ervaring van die middag is niet voor mij weggelegd. Gelukkig hebben we nu geen binnenlandse vluchten meer en verplaatsen we ons deze laatste week alleen nog maar per boot en trein. Uiteindelijk zijn we 4 uur later dan gepland aangekomen op de plaats van bestemming.

* Dag 20; Vandaag was het weer vroeg dag, want om 7.30 uur werden we opgehaald om naar de haven van Guilin te worden gebracht. Hier lag een heel arsenaal aan boten, waarvan een van die boten ons naar Yangshuo zou varen. Een tochtje van zo'n 4 uur inclusief lunch. We waren vroeg, maar mochten al gelijk op de boot plaatsnemen. Naast ons lag een zelfde boot met daarop o.a zes Chinese jongens van een jaar of 14 a 15. Al snel hadden onze meiden oogcontact gemaakt en van het een kwam het ander. Via de mobieltjes en servetjes werd in het Engels met elkaar gecommuniceerd en binnen no-time waren er telefoonnummers uitgewisseld. Niet dat daar iets mee gedaan gaat worden, maar toch was het super grappig en vermakelijk en niet alleen de jongelui, maar ook wij en andere opvarende van beide boten hebben zich hiermee kostelijk vermaakt. Om 9.00 uur was daar echter het afscheid en vertrok onze boot richting Yangshuo. Het was een heerlijke tocht met prachtig uitzicht op het Karst gebergte en ook al was het wat mistig, dat maakte het alleen maar mysterieuzer. De luchtvochtigheid is hier ook weer erg hoog, dus het was ook weer flink zweten. Wat dat betreft was Kunming echt wel even een verademing. Na zo'n 4 uur varen, meerden we aan in een mini haventje van Yangshuo en zijn we via diverse straatjes met tal van leuke souvenir kraampjes naar ons prive vervoer gelopen. Zo'n 20 minuten later stonden we voor de Giggling Tree. Wat een heerlijk onderkomen voor de komende dagen. Lekker kleinschalig midden tussen de bergen en de rijstvelden, met een klein zwembad en speelgelegenheid voor de jongens. Nadat we onze koffers op de kamers hadden gezet, zijn we lekker buiten op het terras onder de bomen gaan zitten met een lekker drankje en wat te snacken. Daarna zijn de kids en Igor gaan zwemmen. Na het zwemmen zijn we nog even een stukje gaan wandelen en daarna hebben we hier heerlijk gegeten. Voor de kids voelde dit echt als een vakantiedag en hier waren ze heel erg aan toe. We proberen dit gevoel de komende 2 dagen vast te houden, zonder al te veel verplichtingen en voldoende tijd om te relaxen.

* Dag 21; Vanmorgen na een laat ontbijt hebben we fietsen gehuurd om vervolgens met z'n allen naar de winkelstraatjes in het centrum van Yangshuo te fietsen. Heen zouden we de route langs de rivier en tussen de rijstvelden nemen en terug de korte route via de doorgaande weg. Eenmaal aangekomen in het centrum begon het te regenen, maar aangezien de temperatuur hier behoorlijk hoog is, maakte dat eigenlijk niet zoveel uit. Je loopt hier sowieso continu in vochtige kleding rond, of van de regen of van het zweet. In de leuke winkeltjes hebben we weer wat souvenirs ingeslagen. Na een uurtje of 2 te hebben geslenterd hebben we de fietsen weer gepakt en zijn we via de doorgaande weg terug gefietst. Eenmaal terug bij de Giggling Tree hebben we heerlijke Dutch Apple Pie met cappuccino besteld en een aantal van ons hebben nog even gezwommen.
Om 17.00 uur hebben we het eten voor die avond besteld, want tussen 18.30- 19.00 uur zouden we opgehaald worden door de taxi voor de show op de rivier.  Aangezien er nog een gezin naar de show zou gaan die avond waren er 2 taxi's besteld. Ingrid en ik zijn met de kids in de ene taxi gestapt en San en Igor met het andere gezin in de andere taxi. Toen begon het avontuur, want wat een idioot hadden wij achter het stuur zitten. Het regende inmiddels pijpenstelen en het werd ook al donker, maar toch had hij de behoefte om in de bergen rechts en links in te halen. Wonder boven wonder kwamen we toch heelhuids op de plaats van bestemming aan en was het wachten op onze mannen die zo'n 10 minuten later aankwamen. Nadat we onze vouchers hadden omgewisseld voor kaartjes, konden we het terrein op. Ook dit was een uitdaging, wat een drukte en ongeorganiseerde boel. We hebben beide kids bij de hand genomen en zijn met de stroom meegelopen en uiteindelijk net op tijd vonden we onze zitplaatsen. Gelijk begon de show en kwamen er tientallen kleine bootjes het water op. Een prachtig gezicht en dat was de rest van de show ook. Minder spektakel dan ik had verwacht, maar wel indrukwekkend door de grote hoeveelheid spelers. Helaas kwam het gedurende de hele show met bakken uit de hemel en aangezien zich alles buiten af speelden waren we doorweekt. Na 50 minuten was de show ten einde en kon het avontuur terug beginnen. Gelukkig had de taxichauffeur deze keer wel begrepen dat hij het wat rustiger aan moest doen. Om 21.30 waren we terug bij de Giggling Tree en hebben je Jibin afgedroogd en in bed gelegd. Wij hebben nog wat gedronken en zijn ook niet al te laat naar bed gegaan.